Art & Surveillance /// Expo “For security reasons”

Deze tentoonstelling valt eigenlijk onder de noemer “net gemist”. For security reasons liep namelijk tot 18 oktober 2009 in het MAMA in Rotterdam en is dus afgelopen. We keren er wel nog even op terug, omdat een aantal werken die er te zien waren toch echt wel de moeite waard waren.

Met de tentoonstelling For security reasons ging het MAMA op zoek naar de balans tussen veiligheid en speelsheid en wilden de curatoren een kritische kijk geven op de laatste veiligheidsontwikkelingen. De werken in de tentoonstelling moesten laten zien waar de ruimte ligt voor speelsheid in een maatschappij waar veiligheidsmaatregelen haast onschendbaar zijn.

  • Er was het toekomstnieuws van Antoine Schmitt dat 24/7 te zien was in de etalage van MAMA.
  • Er was het reusachtige werk van Stylianos Schicho dat een impressie moest geven van de massa vanuit het perspectief van een beveiligingscamera.
  • Er was de originele graffiti met een meeslepende choreografie van Fabian Bechtle en Stefan Reuter.

Maar het was vooral interessant om zien op welke manier kunstenaars probeerden om onzichtbaarheid te creëren in de openbare ruimte.

  • Sander Veenhof gebruikte daarvoor interactieve technologie, zoals hieronder in de video te zien is. De mazen van het net waar hij door glip, zijn in dit geval een slecht functionerende bewakingscamera waar Veenhof dankbaar gebruik van maakt.
    [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=SBxdBHO9Ozo]
  • De ‘onzichtbare’ interventie van SpY vindt plaats buiten de deuren van de showroom.
  • Desiree Palmen ontsnapt aan het alziende oog van de beveiligingscamera, terwijl ze nadrukkelijk zichtbaar is voor de voorbijgangers op straat.
  • Harmen de Hoop ziet in veiligheid ruimte voor spel en vice versa.
  • Waar het werk van Jeroen Jongeleen het midden lijkt te houden tussen kattekwaad en criminaliteit, toont hij door de regels aan zijn laars te lappen de stad als publieke speeltuin.