Ronald Meeus vraagt zich in De Morgen af wat gamemakers hebben met het thema van een totalitaire staat, dat de laatste wel erg vaak wordt geëxploreerd in videogames. Aanleiding is République, een game voor PlayStation 4 en pc, waarbij het vrouwelijke hoofdpersonage in een verder ongenoemde totalitaire staat leeft. Het Big Brother-element valt daarbij, met de alomtegenwoordigheid van camera’s die vandaag al in het straatbeeld opgesteld staan, natuurlijk niet weg te denken. Een quote:
Bij games worden vaker de perverse effecten van een hoogtechnologische samenleving onder de loep genomen. “Nineteen-Eighty-Four was relevant in zijn tijd, maar de dingen die Orwell erin schetste kloppen niet meer”, zegt Jonathan Morin, ‘game director’ van de twee jaar oude game ‘Watch_Dogs’, die onder meer over de gevaren van de surveillantiemaatschappij orakelt. “Ons verhaal gaat over de verscheidene kwade krachten die we vandaag zèlf over ons heen hebben geroepen door alles digitaal met elkaar te verbinden. Het echte gevaar voor onze privacy zit in die digitale wereld, die door verscheidene schaduwpartijen tegelijkertijd kan worden geëxploiteerd.”
Wat hebben gamemakers toch met totalitaire staten? (De Morgen, 31/3/2016)