De Amerikaanse kunstenares Julia Scher maakt al sedert de jaren tachtig complexe installaties waarin bewakingscamera’s en surveillance technologieën een prominente plaats innemen. Daarmee wil ze de mechanismen en bedreiging blootleggen die gepaard gaan met de ontwikkelingen op dat gebied. Zo installeerde zij ooit camera’s in toiletten, waarbij de beelden uit de toiletten als kunstwerk een etage hoger werden uitgezonden. Bij een andere installatie werden mensen vriendelijk uitgenodigd om in een tentoonstelling te bezoeken en kwamen ze terecht in een ruimte die het midden hield tussen een gevangenis en een Hollywoodfilm. Ook op internet speelt ze met de dualiteit van entertainment en controle.
In één van haar belangrijkste werken, Predictive Engineering, probeert Scher de manier bloot te leggen waarop surveillance technologieën steeds verder in onze samenleving doordringen. Het werk combineert vooraf opgenomen beelden en real-time surveillance.
Julia Scher describes Predictive Engineering as an “episodic, self-documenting and self-consuming work” that “gobbles up” previous iterations of itself. The surveillance-based artwork incorporates recording and display devices that respond to visitor movement in the galleries. In a playful yet unsettling commentary on the ubiquity of surveillance in our daily lives, monitors display a confounding combination of real-time footage and pre-recorded vignettes sometimes overlaid with cautionary messages.
Predictive Engineering dateert uit 1993, maar werd in 1998 en recent nog in 2016 geactualiseerd.
Links