Louison Assié & Laure Massiet du Biest: Les Yeux Carrés (2020)

“A Marseille, ville pilote de la vidéosurveillance automatisée, les caméras fleurissent. Sous ces caméras, à l’identité et aux intentions confuses, le piéton est suspect. Et si nous inventions, à tous les coins de rue, une nouvelle forme de résistance ?”

Een kortfilm die laat zien hoe mensen de notie van surveillance, algoritmen en veiligheid ondermijnen en daarmee een aantal vragen oproept. Voor wie zijn onze steden gemaakt en wie proberen deze camera’s uit te sluiten?

Als soundtrack horen we de wachtmuziek van de gemeentediensten. Iemand probeert wanhopig informatie te krijgen over de nieuwe camera die tegenover zijn huis werd geïnstalleerd. De kortfilm speelt zich af in Marseille, waar camera’s die 360° kunnen filmen het gedrag van de inwoners moeten voorspellen. Het arsenaal waarmee ze in de gaten worden gehouden, doet sommigen koude rillingen krijgen. “Je ne suis pas un être prédictible”, merkt een lid van het collectief Technopolice op. Ze doen een poging om al die camera’s in kaart te brengen.

In tegenstelling tot de illusoire en gevaarlijke droom van de “safe city” die door lokale overheden en door de Franse regering wordt voorgestaan, wordt in de film plezier beleefd aan het dwarsbomen van de algoritmes. Openbare ruimte wordt benut op manieren die niet gebruikelijk zijn met de bedoeling de camera’s op het verkeerde been te zetten en de operatoren achter de schermen in de war te brengen.

LES YEUX CARRÉS
Regie: Louison Assié & Laure Massiet du Biest
Documentaire kortfilm, België, 2020, 20′
Streaming via INSAS