2015
- DESIGN MY PRIVACY. De tentoonstelling toont de beste inzendingen van de Crypto Design Challenge. Het MOTI riep jonge designers, studenten en kunstenaars op tot het ontwikkelen van nieuwe ideeën over het versleutelen van digitale data en het visualiseren van onze post-Snowden maatschappij van digital surveillance. Met werk van hedendaagse kunstenaars die zich bezighouden met thema’s als online privacy en digital surveillance. In MOTI, Breda.
- HOW TO CROSS BORDERS. Lezing van de Britse kunstenaar/essayist James Bridle over de moderne, digitale grens. Bridle heeft een aantal interessante installaties gemaakt over migratie, oorlogvoering en grenstoezicht. Lezing in het kader van Hacking Habitat, internationale expositie en debatserie over de rol van technologie in onze democratie. Op 3/9/2015 in Tivoli, Utrecht.
- ART IN THE AGE OF … ASYMMETRICAL WARFARE. Twintig bekende internationale kunstenaars exposeren hun werk over oorlogvoering in de eenentwintigste eeuw, waarbij ook digitale oorlogvoering aan bod zal komen. Het gaat daarbij niet alleen om het veranderende beeld ervan, maar vooral ook om de oorlog rondom de beeldvorming. Van 11/9/2015 tot 16/01/2016 in kunstcentrum Witte de With, Rotterdam.
- FACELESS tentoonstelling rond een alom aanwezig fenomeen: de mode van “gezichtsloosheid” in de kunsten.
22/01 – 8/02/2015 in De Markten, Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel.
2014
- A SCREAMING COMES ACROSS THE SKY – Drones, mass surveillance and invisible wars
“The exhibition, and its associated events, zooms in on the shock and awe of drone warfare, and addresses the ethical and legal ambiguity of drones, mass surveillance and war at a distance. It presents the work of contemporary artists who are critiquing the way in which military technology and networks can obscure, conceal and distance us from the political and social reality of warfare today.”
10/10/2014 – 12/04/2015 @ LABoral, Gijon (ES)
- Moving Walls 22 / WATCHING YOU, WATCHING ME – explores the intersection between photography and surveillance. From documentary to conceptual practice, from appropriation to street art.
4/11/2014 – 8/5/2015 @ Open Society Foundations, New York. - FACELESS (2014) @ Mediamatic Amsterdam (NL)
2013
- DREAD – Fear in the age of technological acceleration 2013 @ De Hallen Haarlem (NL)
Meer over DREAD. - PRISM Breakup (2013) was een reeks events in New York waar gezocht werd op welke manier kunst en technologie kunnen helpen om ons te beschermen tegen surveillance. Met kunstenaars, hackers, onderzoekers, activisten en journalisten en een tentoonstelling. Via Eyebeam.
- FACELESS part II (2013) @ freiraum quartier21 investigates disturbed identities, everlasting searching for the right that one could have, broken icons in which we use to believe or use as source of inspiration. Workshops and lectures offering practical solutions for regaining privacy that we are talking so much about and wishing back. Visitors are trained to try new hair and make up style how to escape security systems and face detection, how to start digital revolution in which faces are definitely hidden behind masks.
- FACELESS part I (2013) @ freiraum quartier21 explores the phenomenon of inescapable recognizability in the media and the resulting strategies of media users to become virtually faceless.
2012
- Out of control – what the internet knows about you @ Ars Electronica Center, Linz (O.)
2011
- TransPrivacy in Düsseldorf (D)
2010
- Tate makes surveillance an art form @ Tate Modern (GBr)
2009
- For security reasons @ MAMA Rotterdam
De tentoonstelling For Security Reasons zoekt de balans tussen veiligheid en speelsheid en geeft een kritische kijk op de laatste veiligheidsontwikkelingen. De werken in de tentoonstelling laten zien waar de ruimte ligt voor speelsheid in een maatschappij waar veiligheidsmaatregelen haast onschendbaar zijn.
Meer hier.
2001
- Things to Come #21 The Society of Control in De Balie, Amsterdam (NL) – met 0100101110110101.org, CUT-n-PASTE Teletap & Scanner, Bill Spinhoven (installatie I/Eye) en een (kort)filmprogramma.