Wie ons een beetje kent, zal wel weten dat bewakingscamera’s niet bepaald onze sympathie wegdragen. Hoe vlugger ze terug uit het straatbeeld en elders verdwijnen, hoe liever wat ons betreft. Toch moeten we toegeven dat camerabewaking één positief effect heeft. De wildgroei heeft namelijk aanleiding gegeven tot het ontstaan van een nieuwe kunststroming.
Onder de titel Video sniffing: subversion as an art form geeft P2Pnet een paar voorbeelden van kunstenaars die het netwerk van bewakingscamera’s gebruiken als een low budget vorm van film maken.
[youtube=http://youtube.com/watch?v=AUoSRFEU-J0]
Het hoeft niet te verwonderen dat deze semi-clandestiene manier van filmen vooral in Groot-Brittannië in opkomst is. Met 4,2 miljoen camera’s hebben kunstenaars daar een onuitputtelijke bron van mogelijkheden ter beschikking.
Het meest opmerkelijke voorbeeld van cctv-film is Faceless van Manu Luksch. Voor haar 50 minuten durende film maakte regisseuse Luksch enkel gebruik van bewakingscamera’s, dus zonder toevoeging van andere beelden. Voor de voice-over kon ze beroep doen op de bekende actrice Tilda Swinton. Het resultaat is een bevreemdende film, niet alleen door het verhaal (dat de regisseuse zelf omschrijft als een sci-fi sprookje) maar ook door de beelden die op zich al een vervreemdend gevoel opwekken.
Overigens circuleert er sedert een paar jaar ook een Manifesto for CCTV filmmakers op het net. Handig voor wie nog wat inspiratie zou nodig hebben, maar voor de rest zouden we eigenlijk gewoon zeggen: laat uw fantasie de vrije loop en doe ook eens iets nuttigs met een bewakingscamera.