Wie bepaalt of iets al dan niet op Facebook mag verschijnen? Kan men een sociaal media-platform creëren waar geen geweld of haat wordt gepromoot? Of is dit censuur? Deze neo-noir thriller onderzoekt wie de macht krijgt om te beslissen wat we wel of niet te zien krijgen.
Anonieme mannen en vrouwen die in kleine, donkere kantoren werken, krijgen enkele seconden om te beslissen of een beeld juist of fout is, toelaatbaar of niet, publiceerbaar of liever gecensureerd. Dit komt neer op maar liefst 25 000 Facebook-posts per dag. Sommige beelden overschrijden duidelijker een grens van toelaatbaarheid dan anderen, een naaktschilderij van Trump bijvoorbeeld, grappig of aanstootgevend? Dit brengt ethische vragen naar boven over hoe ver platformen als Facebook kunnen gaan in het censureren van de beelden van hun gebruikers. Is de macht die onbekenden krijgen een goede manier om te censureren? De film maakt duidelijk dat hoewel Facebook een groot bedrijf, het toch ook maar bestaat uit persoonlijke individuen die de machine voeden met foto’s, gegevens en statusupdates. Zo zijn het ook de individuele medewerkers in hun bureau die beslissen welke foto’s er effectief online komen. Of zoals Variety het omschrijft: het geweten van Facebook wordt ge-outsourced. Block en Riesewieck volgen de medewerkers maar gaan tegelijk ook op zoek naar de mensen die beïnvloed worden door hun beslissingen.
THE CLEANERS
Regie: Hans Block, Moritz Riesewieck
Brazilië, Duitsland, Italië, Nederland, VS
2018, 90 min.